Hoppa till innehåll

Specialfräsning för snickeri med bilfräsar

BAUCOR BROTSCHAR: DÄR HANTVERK MÖTER INNOVATION.

UPPTÄCK LÖSNINGAR FÖR BROTSCHNING SOM OMDEFINIERAR NOGGRANNHET, PRESTANDA OCH HÅLLBARHET

Vad är en biluppsamlare? Hur fungerar det?

En bilreamer är ett specialiserat skärverktyg som främst används för att förstora och färdigställa hål i tjocka metallplåtar, särskilt i applikationer som lastbilsramar, järnvägsvagnar, broar och industriell utrustning. De är konstruerade för tung användning och klarar av att skära genom tuffa material.

Hur bilreglar fungerar:

  • Design: Bilfräsar har vanligtvis raka spår och är tillverkade av höghastighetsstål (HSS) för lång livslängd. De har ofta en inbyggd krage för att begränsa skärdjupet.
  • Skärande bearbetning: Räfflaren förs in i ett förborrat eller stansat hål. När den roterar rakar skäreggarna på räfflorna bort material och förstorar gradvis hålet till önskad storlek. Den vänstra spiraldesignen på många bilreamers hjälper till att förhindra att verktyget drar sig för djupt in i hålet.
  1. Användningsområden: Bilreglar används i situationer där exakt håluppriktning och storlek är avgörande. De används vanligen i följande scenarier:
  • Felriktade hål: Reaming kan korrigera felriktade hål i strukturella komponenter och säkerställa korrekt passform för bultar eller nitar.
  • Överdimensionerade hål: Reaming kan förstora hålen för att få plats med större fästelement eller skapa utrymme för andra delar.
  • Finbearbetning av hål: Reaming skapar en slät, exakt yta på hålets inre yta.

Hur tillverkas Car Reamers?

Tillverkningen av bilfräsar omfattar flera steg, vart och ett utformat för att säkerställa verktygets hållbarhet, noggrannhet och skärprestanda:

  • Val av material: Höghastighetsstål (HSS) är det vanligaste materialet för bilreglar på grund av dess hårdhet, slitstyrka och förmåga att motstå höga temperaturer som genereras under skärning.
  • Blankning: HSS-stången skärs till ämnen med önskad längd, som sedan används som utgångspunkt för brotschens kropp.
  • Svarvning och fräsning: Ämnena bearbetas sedan i svarvar och fräsmaskiner för att forma kroppen, rännorna och kragen. Detta steg innebär exakt kapning och slipning för att uppnå önskade mått och vinklar.
  • Värmebehandling: Värmebehandling är ett avgörande steg för att härda brotschen och öka dess slitstyrka. Räfflaren upphettas till en hög temperatur och kyls sedan snabbt, vanligtvis genom kylning i olja eller vatten. Denna process skapar ett hårt yttre skikt samtidigt som den bibehåller en seg kärna.
  • Slipning och efterbearbetning: Reibaren slipas och efterbearbetas ytterligare för att uppnå de slutliga måtten, ytfinishen och skäreggsgeometrin. Detta steg kräver specialiserade slipmaskiner och skickliga tekniker.
  • Ytbeläggning (tillval): Vissa bilreamers är belagda med material som titannitrid (TiN) eller titankarbonitrid (TiCN) för att ytterligare förbättra deras slitstyrka och minska friktionen under skärning.
  • Kvalitetskontroll: Rigorösa kvalitetskontrollåtgärder genomförs under hela tillverkningsprocessen för att säkerställa att

I vilka storlekar tillverkar Baucor bilfräsar?

Baucor, som är en ledande tillverkare av bilreamers, erbjuder ett omfattande utbud av storlekar för att tillgodose olika tillämpningar inom fordons- och industrisektorn. Våra bilreamerstorlekar specificeras vanligtvis av verktygets diameter, och de skulle sannolikt erbjuda både standard- och anpassade storlekar.

Standardstorlekar: Baucors standardstorlekar för bilreamer täcker troligen ett brett spektrum, inklusive:

  • Fraktionerade storlekar: 1/4", 5/16", 3/8", 7/16", 1/2", 9/16", 5/8", 11/16", 3/4", 13/16", 7/8", 15/16", 1" och större.
  • Metriska storlekar: 6 mm, 8 mm, 10 mm, 12 mm, 14 mm, 16 mm, 18 mm, 20 mm, 22 mm, 25 mm och större.

Anpassade storlekar: Förutom standardstorlekar erbjuder Baucor anpassade bilreamerstorlekar för att uppfylla specifika kundkrav. Detta gör det möjligt för kunderna att beställa brotschar med diametrar som inte är standard eller unika flöjtdesigner som är skräddarsydda för deras specifika applikationer.

FÅ EN OFFERT

Vilka material används för att tillverka Car Reamers?

Bilfräsar är konstruerade för tung användning och tillverkade av material som klarar kraven på att skära genom hårda metaller. Här är de vanligaste materialen som används för bilreamers:

1. Höghastighetsstål (HSS): Detta är det vanligaste materialet för bilreglar på grund av dess utmärkta hårdhet, slitstyrka och förmåga att bibehålla en skarp skärkant även vid höga temperaturer. HSS-reiborrarna är lämpliga för de flesta allmänna användningsområden.

2. Höghastighetsstål med kobolt (HSS-Co): Detta är en variant av HSS som innehåller kobolt, vilket ytterligare förbättrar dess hårdhet, slitstyrka och värmebeständighet. HSS-Co-borrar är idealiska för skärning i hårdare material och för tillämpningar där man vill ha längre verktygslivslängd.

3. Hårdmetall: Reibare av hårdmetall är tillverkade av hårdmetall, ett kompositmaterial som består av volframkarbidpartiklar bundna till ett metallbindemedel (vanligtvis kobolt). Hårdmetall är extremt hårt och slitstarkt, vilket gör det lämpligt för skärning av mycket hårda material och för applikationer med hög produktion. Reibare i hårdmetall är dock sprödare än HSS och kan spånas eller gå sönder om de inte används på rätt sätt.

4. Pulveriserad metall (PM): Reibare av pulvermetall tillverkas av en blandning av metallpulver som komprimeras och sintras till ett fast verktyg. PM-borrar kan formuleras för att uppnå specifika egenskaper, t.ex. hög hårdhet och slitstyrka. De används ofta i högpresterande applikationer.

5. Beläggningsmaterial: Förutom basmaterialet kan bilreamers beläggas med olika material för att ytterligare förbättra deras prestanda. Vanliga beläggningar inkluderar:

  • Titannitrid (TiN): Denna guldfärgade beläggning ökar hårdheten och slitstyrkan, minskar friktionen och förbättrar verktygets livslängd.
  • Titankarbonitrid (TiCN): Denna svarta eller grå beläggning ger liknande fördelar som TiN men är ännu mer slitstark.
  • Aluminiumtitannitrid (AlTiN): Denna beläggning är hårdare och mer värmebeständig än TiN eller TiCN, vilket gör den idealisk för höghastighetsskärning.

Ytterligare överväganden:

Valet av material för en bilreamer beror på flera faktorer, bland annat:

  • Material som ska skäras: Hårdare material kan kräva brotschar tillverkade av hårdare material som HSS-Co eller hårdmetall.
  • Användningsfrekvens: Högproduktiva applikationer kan dra nytta av brotschar av hårdmetall eller PM på grund av deras längre livslängd.

Vilka ytbehandlingar förbättrar Car Reamers?

Ytbeläggningar spelar en avgörande roll när det gäller att förbättra prestanda och livslängd för bilreamers. De erbjuder flera fördelar, bland annat ökad hårdhet, slitstyrka, minskad friktion och förbättrad värmeavledning. Här är en lista över möjliga beläggningsalternativ för bilreamers:

1. Titannitrid (TiN): Detta är en av de vanligaste och mest mångsidiga beläggningarna för bilreamers. TiN är en hård, slitstark beläggning som minskar friktion och värmeutveckling under skärning. Den ger en karakteristisk guldfärg och används ofta för allmänna brotschningsapplikationer.

2. Titankarbonitrid (TiCN): TiCN liknar TiN och är en hård, slitstark beläggning som ger utmärkt skydd mot abrasivt slitage och höga temperaturer. Den har en mörkare färg (svart eller grå) och är ofta att föredra för skärning i hårdare material.

3. Aluminiumtitannitrid (AlTiN): Denna avancerade beläggning är hårdare och mer värmebeständig än TiN eller TiCN. Den används ofta i höghastighetsbearbetning där värmeutveckling är ett problem. AlTiN-beläggningar är vanligtvis lila eller bronsfärgade.

4. Zirkoniumnitrid (ZrN): Denna beläggning har utmärkt slitstyrka och smörjförmåga, vilket gör den lämplig för skärning i en mängd olika material, inklusive rostfritt stål och titan. ZrN-beläggningar har en guldfärg som liknar TiN.

5. Diamantliknande kol (DLC): DLC-beläggningar är extremt hårda och har en låg friktionskoefficient, vilket gör dem idealiska för applikationer där slitage och friktion är kritiska. De används ofta på högpresterande brotschar.

6. Andra beläggningar: Förutom ovanstående finns det flera andra beläggningar som kan användas på bilreamers, t.ex:

  • Kromnitrid (CrN): Denna beläggning ger god slitstyrka och används ofta i kombination med andra beläggningar.
  • Titanaluminiumnitrid (TiAlN): Denna beläggning kombinerar hårdheten hos TiN med den termiska stabiliteten hos AlN.
  • Flerskiktsbeläggningar: Dessa beläggningar kombinerar flera lager av olika material för att uppnå specifika egenskaper, t.ex. ökad hårdhet, slitstyrka och smörjförmåga.

FÅ EN OFFERT

Var används Car Reamers?

Bilreglar är mångsidiga verktyg som används i olika branscher där det krävs exakt hålförstoring och efterbearbetning. Här är en uppdelning av deras vanliga applikationer:

Fordonsindustrin:

  • Lastbilsramar: Reamers för bilar används för att förstora och rikta in hål i lastbilsramar för att fästa komponenter som tvärbalkar, upphängningsfästen och karossfästen.
  • Släpvagnsramar: På samma sätt som för lastbilsramar används brotschar på släpvagnsramar för att säkerställa att komponenterna passar och riktas in korrekt.
  • Tung utrustning: Reamers för bilar används också på tung utrustning som grävmaskiner, bulldozers och kranar för att rikta in och förstora hål för att fästa olika delar.

Bygg- och anläggningsindustrin:

  • Stålkonstruktioner: Reaming är avgörande för att rikta in och förstora hål i stålbalkar, pelare och andra strukturella komponenter som används i byggnader, broar och andra infrastrukturprojekt.
  • Järnvägsvagnar: Vagnfräsar används för att underhålla och reparera järnvägsvagnar och ser till att hål för fästelement och andra komponenter är rätt dimensionerade och inriktade.

Industriella tillämpningar:

  • Tillverkning: Bilreglar används i olika tillverkningsprocesser för att förstora och färdigställa hål i tunga maskiner, industriell utrustning och andra metallkonstruktioner.
  • Skeppsbyggnad: Inom skeppsbyggnad används brotschar för att förstora och rikta in hål i skrovplåtar, skott och andra strukturella komponenter.

Andra tillämpningar:

  • Olje- och gasindustrin: Inom olje- och gasindustrin används bilreglar för reparation och underhåll av borriggar, pipelines och annan utrustning.
  • Gruvindustrin: Reaming används i gruvdrift för att förstora och rikta in hål i tunga maskiner och utrustning som används för utvinning och bearbetning.

Överlag är bilreglar viktiga verktyg för att säkerställa korrekt passform och uppriktning av komponenter i ett brett spektrum av applikationer. Deras förmåga att förstora och avsluta hål med precision gör dem ovärderliga i industrier som förlitar sig på tung metalltillverkning och montering.

Vilka branscher använder Car Reamers?

Bilreglar används inom en mängd olika branscher där exakt hålförstoring och efterbearbetning är avgörande för strukturell integritet och korrekt montering av komponenter. Dessa branscher inkluderar:

  1. Fordonsindustrin:
  • Tillverkning av tunga fordon: Bilöppnare används i stor utsträckning vid tillverkning av lastbilar, släpvagnar, bussar och andra tunga fordon. De är nödvändiga för att rikta in och förstora hål i ramar, chassin och andra strukturella komponenter.
  • Reparation och underhåll av fordon: Mekaniker och tekniker använder bilreglar för att reparera skadade eller slitna hål i fordonsramar och andra komponenter.
  1. Bygg- och anläggningsindustrin:
  • Tillverkning av konstruktionsstål: Reaming är avgörande vid konstruktion av stålbyggnader, broar och andra infrastrukturprojekt. Bilfräsar säkerställer exakt inriktning och dimensionering av hål i stålbalkar, pelare och anslutningar.
  • Tillverkning av tung utrustning: Reaming används vid tillverkning av tunga anläggningsmaskiner som grävmaskiner, kranar och bulldozrar för att säkerställa att komponenterna passar och riktas in korrekt.
  1. Järnvägsindustrin:
  • Tillverkning och underhåll av järnvägsvagnar: Vagnfräsar används för att förstora och rikta in hål i järnvägsvagnars ramar, underreden och andra komponenter. Detta säkerställer en säker och tillförlitlig drift av järnvägsfordon.
  1. Flyg- och rymdindustrin:
  • Tillverkning av flygplan: Reaming används ibland inom flygindustrin för precisionsbearbetning av hål i flygplansstrukturer och -komponenter, särskilt i äldre flygplan där nitar fortfarande används.
  1. Skeppsbyggnadsindustri:
  • Konstruktion och reparation av fartyg: Reaming används på skeppsvarv för att förstora och rikta hål i fartygsskrov, däck och andra konstruktionselement.
  1. Tillverkningsindustri:
  • Tunga maskiner: Vid tillverkning av olika tunga maskiner och industriell utrustning används bilreglar för att säkerställa exakta håldimensioner och inriktning.
  1. Olje- och gasindustrin:
  • Underhåll av borriggar: Reamers används för underhåll och reparation av borriggar och annan utrustning som används vid olje- och gasutvinning.
  1. Gruvindustrin:
  • Underhåll av gruvutrustning: Reibare används för att underhålla och reparera tunga maskiner som används i gruvdrift.

Sammanfattningsvis är bilreglar viktiga verktyg i industrier som arbetar med tung metalltillverkning och montering. Deras förmåga att förstora och avsluta hål med precision gör dem oumbärliga för att säkerställa den strukturella integriteten och korrekt funktion hos olika komponenter i dessa sektorer.

Vilka maskiner använder Car Reamers?

Bilreglar används främst med maskiner som kan ge den nödvändiga rotationskraften och stabiliteten för att skära genom tjocka metallplattor. Här är de viktigaste typerna av maskiner som använder bilreglar:

  1. Borrpressar: Borrpressar används ofta för brotschning, särskilt i mindre verkstäder och för mindre krävande applikationer. Räfflaren hålls i borrchucken och arbetsstycket fästs i borrpressens bord.
  2. Fräsmaskiner: Fräsmaskiner erbjuder större mångsidighet och precision än borrpressar. De kan användas för både vertikala och horisontella brotschningsoperationer och de kan ta emot större arbetsstycken.
  3. Borrmaskiner med radiell arm: Dessa maskiner är idealiska för brotschning av stora arbetsstycken, t.ex. lastbilsramar eller stålkonstruktioner. Den radiella armen gör att borrhuvudet kan placeras var som helst inom räckhåll, vilket gör det lättare att komma åt olika delar av arbetsstycket.
  4. Bärbara magnetiska borrmaskiner: Dessa specialiserade borrar är avsedda för brotschning på plats. De använder en kraftfull magnet för att fästa på arbetsstycket, vilket eliminerar behovet av klämmor eller fixturer.

CNC-maskiner (Computer Numerical Control): För högprecisions- och högvolymsfräsning används ofta CNC-maskiner. De kan programmeras för att utföra komplexa brotschningsoperationer med konsekvent noggrannhet och repeterbarhet.

Vilket design- och teknikstöd tillhandahåller Baucor för Car Reamers?

På Baucor har vi åtagit oss att förse våra kunder med bilreglar av högsta kvalitet och det stöd de behöver för att uppnå optimala resultat i sina applikationer. Vårt team av erfarna ingenjörer arbetar i nära samarbete med våra kunder för att ta fram skräddarsydda brotschar för deras specifika behov. Vi är stolta över att optimera brotschgeometrin, flöjtdesignen och materialvalet för att säkerställa bästa möjliga skärprestanda och verktygslivslängd.

Vårt team av applikationstekniker finns till hands för att ge vägledning om bästa praxis för användning av våra bilreamers i specifika applikationer. Vi ger rekommendationer om skärparametrar, smörjning och verktygsunderhåll för att maximera produktiviteten och förlänga verktygens livslängd.

Vi förstår att det kan uppstå utmaningar och vår tekniska support hjälper kunderna att lösa eventuella problem som de stöter på när de använder våra brotschar. Vi analyserar slitna eller skadade brotschar för att identifiera grundorsaken och rekommenderar lämpliga korrigerande åtgärder.

För att säkerställa att våra kunder får ut mesta möjliga av våra verktyg erbjuder vi utbildningsprogram och workshops där de får lära sig hur de ska använda och underhålla våra brotschar på rätt sätt. Vi tror att kunskap är nyckeln till att uppnå konsekventa och framgångsrika resultat.

På Baucor flyttar vi ständigt fram gränserna för innovation. Vårt forsknings- och utvecklingsteam arbetar kontinuerligt med att förbättra utformningen av våra bilfräsar. Vi investerar i att utveckla nya material, beläggningar och geometrier för att förbättra skärprestanda och verktygslivslängd, vilket säkerställer att vi fortsätter att ligga i framkant inom branschen.

Genom att erbjuda dessa omfattande tjänster för design och teknisk support bekräftar Baucor sitt engagemang för kundnöjdhet och befäster sin position som en pålitlig partner inom fordons- och industrisektorerna.

Oöverträffat ingenjörsstöd

Din lösning, din skala

Oavsett om du behöver en enskild prototyp eller fullskalig produktion, är BAUCORs ingenjörer redo att samarbeta med dig. Kontakta oss för att diskutera hur vi kan förverkliga ditt koncept.

Skräddarsydda lösningar för BAUCOR-kunder

BAUCOR är specialiserat på att tillhandahålla unika tillverknings- och ingenjörslösningar utformade för att möta varje kunds specifika behov. Vår expertis täcker ett brett spektrum av industrier och applikationer.

Vilka är designguiderna för Car Reamers?

När man utformar bilreglar måste man noga överväga olika faktorer för att säkerställa optimal prestanda, hållbarhet och precision. Här är några viktiga designguider att ta hänsyn till:

  • Val av material: Valet av material är avgörande för brotschens prestanda och livslängd. Höghastighetsstål (HSS) används ofta på grund av dess hårdhet, slitstyrka och förmåga att motstå höga skärtemperaturer. Höghastighetsstål med kobolt (HSS-Co) ger ännu högre hårdhet och slitstyrka, medan hårdmetall är exceptionellt hårt men sprödare.
  • Design av räfflor: Räfflorna (spåren) på brotschens kropp ansvarar för spånevakuering och skärvätsketillförsel. Antalet räfflor, deras geometri och spiralvinkeln påverkar alla brotschens skärprestanda, spånbelastning och ytfinhet.
  • Skäreggens geometri: Skäreggens geometri, inklusive spånvinkeln, frigångsvinkeln och avlastningsvinkeln, har stor inverkan på brotschens skäreffektivitet, spånbildning och verktygets livslängd. En omsorgsfull utformning av dessa vinklar är avgörande för att uppnå optimal skärprestanda.
  • Marginalbredd: Marginalbredden, det vill säga avståndet mellan skäregg och skär, påverkar brotschens stabilitet och motståndskraft mot slag. En bredare marginal ger större stabilitet, medan en smalare marginal ger bättre spånevakuering.
  • Diameter och tolerans: Reamerns diameter och tolerans måste väljas med omsorg för att matcha önskad hålstorlek och toleranskrav. Tillverkare av brotschar erbjuder vanligtvis en rad standardstorlekar, och anpassade storlekar kan också tillverkas för specifika applikationer.
  • Beläggning: Ytbeläggningar kan avsevärt förbättra brotschens prestanda genom att öka dess hårdhet, slitstyrka och smörjförmåga. Vanliga beläggningar för bilreamers är titannitrid (TiN), titankarbonitrid (TiCN) och aluminiumtitannitrid (AlTiN).
  • Total längd och skaftdesign: Räfflarnas totala längd och skaftets utformning ska väljas utifrån tillämpningen och den verktygsmaskin som används. Skaftet ska ge en säker och exakt anslutning till verktygshållaren.
  • Avfasningsvinkel: Avfasningsvinkeln på brotschens framkant hjälper till att styra verktyget in i hålet och påbörja skärprocessen. Avfasningsvinkeln ska väljas utifrån det material som ska brotschas och den önskade ytfinishen.
  • Säkerhetsaspekter: Konstruktionsguiderna bör också ta upp säkerhetsfrågor, t.ex. användning av lämpliga säkerhetsfunktioner på brotschen och verktygsmaskinen. Detta inkluderar funktioner som spånbrytare för att kontrollera spånbildningen och förhindra att spånorna täpps till, samt säkerhetskragar för att begränsa brotschens skärdjup.

Genom att följa dessa designguider kan tillverkare skapa bilreglar som ger optimal prestanda, precision och hållbarhet för ett brett spektrum av applikationer.